Studii desfasurate pe un esantion format din angajatii unor companii de top au demonstrat ca inteligenta emotionala (EI) este de doua ori mai importanta decat coeficientul de inteligenta (IQ) si ca este, de fapt, cheia reusitei atat in domeniul profesional, cat si in cel personal.
Ce este inteligenta emotionala?
Este esential sa-ti poti exprima si controla emotiile. Dar la fel de important este si sa intelegi, sa interpretezi si sa raspunzi la emotiile celor din jur (sa intelegi, de pilda, atunci cand un prieten este trist, vesel sau infuriat). Psihologii numesc aceasta abilitate inteligenta emotionala. Daca ar fi sa dam o definitie simpla si succinta inteligentei emotionale, aceasta ar fi: abilitatea de a percepe, controla si evalua emotiile. Unii specialisti sunt de parere ca inteligenta emotionala poate fi invatata si cizelata, pe cand unii spun ca este o caracteristica innascuta. Oricum ar fi, oamenii care au grad mare de inteligenta emotionala se cunosc pe ei insisi ca-n palma. Astfel ei pot percepe si intelege cu usurinta inclusiv emotiile celor din jur.
De asemenea, inteligenta emotionala devine din ce in ce mai mult un imperativ. Mai nou, angajatorii isi indreapta atentia nu doar catre competentele strict profesionale si abilitatile tehnice, ci si catre coeficientul de inteligenta emotionala.
Inteligenta emotionala: caracteristici
In lucrarea sa Inteligenta emotionala, psihologul american Daniel Goleman identifica 5 caracteristici importante ale inteligentei emotionale:
1. Autocunoastere
Oamenii care poseda o inteligenta emotionala foarte bine dezvoltata isi inteleg emotiile si nu permit ca acestea sa ii controleze. Isi cunosc atat calitatile, cat si defectele si au incredere in intuitia lor, motiv pentru care sunt persoane increzatoare.
2. Motivatie
Persoanele cu inteligenta emotionala sunt foarte productive si iubesc provocarile. Isi gasesc motivatia cu usurinta, de fiecare data, iar acest lucru ii face eficienti.
3. Autocontrol
Autocontrolul este abilitatea care iti permite sa-ti controlezi emotiile si, in special, impulsurile de moment pe care le avem cu totii in unele situatii. Oamenii care poseda inteligenta emotionala nu iau niciodata decizii in pripa si nu cad in capcana unor trairi intense si negative, cum ar fi gelozia sau mania.
4. Empatia
Empatia este o calitate prin care poti identifica si intelege emotiile, nevoile si parerile celor din jur. Persoanele empatice recunosc si intuiesc cu usurinta trairile celor care interactioneaza cu ei. Acest lucru ii transforma in cei mai buni ascultatori si ii face capabili de a-si gestiona conflictele si de a comunica eficient.
5. Competente sociale
Oamenii cu abilitati sociale bine conturate si dezvoltate se fac placuti cu usurinta si se integreaza repede in medii noi. Sunt mediatori excelenti si isi pot contrui si mentine cu usurinta relatiile de prietenie, de colegialitate sau intime.
Inteligenta emotionala: cum sa ti-o dezvolti
Tinand cont de cele 5 caracteristici ale inteligentei emotionale pe care ti le-am explicat mai sus, poti folosi urmatoarele strategii pentru a ti-o dezvolta sau imbunatati. Nu trebuie decat sa te (re)descoperi. Iata cum:
- Observa felul in care obisnuiesti percepi oamenii. Ii judeci? Ii stereotipizezi? Raspunzandu-ti la aceste intrebari vei putea sa analizezi felul in care interactionezi cu cei din jur. O data ce iti vei da seama de acest lucru, iti va fi mai usor sa te pui in pielea lor si vei incepe sa fii mai deschis, mai tolerant nevoilor sau sentimentelor acestora.
- Observa mediul in care lucrezi. Simti nevoia sa-ti fie apreciate realizarile? Modestia este o calitate minunata si nu inseamna lipsa de incredere in sine sau timiditate. Munceste tacut si permite succesului sa faca zgomot!
- Evalueaza-te sincer! Numai asa vei ajunge sa te cunosti, cu slabiciuni, temeri, calitati si defecte si vei putea sa te schimbi spre a deveni un om mai bun decat ai fost ieri. Indrazneste sa privesti in cele mai intunecate unghere din sufletul si mintea ta, accepta faptul ca nu poti fi perfect, insa da-ti seama sa poti sa fii mai bun! 🙂
- Observa-ti reactiile si comportamentul in situatii stresante! Te superi si te indispui imediat cum lucrurile nu merg conform planurilor tale? Obisnuiesti sa dai vina pe altii atunci cand te simti infuriat, chiar daca stii ca nu este vina lor? Controleaza-ti emotiile si reactiile negative atunci cand lucrurile nu sunt asa cum ti-ai dori! Este o calitate uimitoare si foarte apreciata sa iti poti mentine calmul in situatii limita.
- Asuma-ti responsabilitatea pentru tot ceea ce faci! Recunoaste-ti intotdeauna greselile si nu ezita niciodata sa ceri iertare.
Asadar, cum probabil ti-ai dat seama deja, inteligenta emotionala este cheia succesului in viata si, indeosebi, in cariera. Capacitatea de a-ti gestiona situatiile, conflictele si relatiile este esentiala. Dezvolta-ti si tu inteligenta emotionala!